سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جویای دانش میان نادانان، همچون زنده در میان مردگان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله] 
»» بررسی دکترین اقتصادی در عصر ظهور

 
 دکترین اقتصادی اسلام که نمونه کامل و ایده‌آل آن در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) تحقق می‌یابد، تفاوت‌های اساسی و ماهوی با دیگر نظام‌ها و از جمله نظام سرمایه‌داری دارد که آثار و نتایج متفاوتی نیز بر آن مترتب خواهد شد.
جامعه آرمانی مهدوی، در ادبیات دینی همواره جامعه‌ای ایده‌آل و الگوى مطلوب مسلمانان معرفى شده و تحقق آن از وعده‏هاى خداوند و پیشوایان معصوم شمرده مى‏شود. در روایاتی که درباره عصر ظهور و تشکیل دولت جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) است، ویژگی‌های فراوانی برای چنین جامعه‌ای ذکر شده که تحقق جامعه‌ای توسعه یافته را نوید می‌دهد
.

                        بررسی دکترین اقتصادی در عصر ظهور
                          گدایی به شاهی مقابل نشیند

نظام اقتصادی بیانگر اصول، مبانی و اهدافی است که بر اساس آن‌ها رفتارهای اقتصادی در یک جامعه شکل می‌گیرد. این که مصرف‌کننده چه چیز و چه مقدار و چگونه مصرف کند، تولیدکننده چه کالاهایی و چه مقدار تولید می‌کند. در نظام سرمایه‌داری بر اساس تفکر دئیسم، اصالت فرد، مالکیت خصوصی و آزادی اقتصادی و نیز با هدف حداکثر کردن رشد و رفاه اقتصادی، رفتارهای اقتصادی در جامعه شکل می گیرد.

دکترین اقتصادی اسلام که نمونه کامل و ایده آل آن در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) تحقق می یاید تفاوت های اساسی و ماهوی با سایر نظام ها و از جمله نظام سرمایه داری داشته، آثار و نتایج متفاوتی نیز بر آن مترتب خواهد شد
مبانی دکترین اقتصادی مهدویت
در هر نظام اقتصادی، بر اساس اصول پذیرفته شده در آن نظام، سعی در سامان‌دادن رفتارهای اقتصادی در جهت اهداف مورد نظر آن می‌شود. در نظام اقتصادی اسلامی نیز مبانی و اصولی در رده‌های مختلف وجود دارد که شکل دهنده رفتار اقتصادی مسلمانان،‌ چون تولید، مصرف، مبادلات و ... خواهد بود با این تفاوت که این اصول برگرفته از وحی است. در این بخش مهمترین اصولی را که به همراه مبانی، رده‌های بعدی رفتار مسلمانان را شکل می‌دهد بیان می‌کنیم.

1. خداباوری و اعتقاد به عالم آخرت

تفاوت اساسی نظام اقتصادی اسلام با سایر مکاتب، مسئله خداباوری و اعتقاد به عالم آخرت است که ریشه سایر تفاوت‌ها در بین این نظام و سایر نظام‌های اقتصادی است.

اولین اقدامی که پیامبران بعد از رسالت خود انجام می‌دادند، تلاش در جهت دعوت انسان‌ها به یگانگی خداوند و اعتقاد به عالم آخرت و تقویت ایمان آنان بود. آنان به خوبی می‌دانستند که هرگاه ایمان به خداوند در دل فردی رسوخ کند، فعالیت‌های خود را همان‌گونه که خداوند می‌خواهد انجام می‌دهد. بر این اساس انسان خداباور،‌ هیچگاه در استفاده از منابع طبیعی، حقوق دیگران را از بین نمی‌برد. او کار و تلاش و آباد کردن زمین را عبادت می‌شمارد،‌ هیچ نعمتی از خدا را ناسپاسی نمی‌کند و رفتار او موجب اتلاف و اسراف در آن‌ها نمی‌شود. در عصر ظهور حضرت، اعتقاد مردم به اوج خود می رسد. روایاتی که دلالت بر افزایش سطح معنویت و کم شدن معصیت بر روی زمین است، ناظر به همین موضوع است.

2. ارزشمندی دنیا

با وجود این‌که انسان معتقد خداباور، آخرت را در نظر دارد و سعادت واقعی را نیز در جهان دیگر می‌داند و به رغم آن که برخى از نصوص دینى بر بى‌اعتبارى دنیا، فریبندگى آن و نیز تشویق به کناره‏گیرى از آن تأکید مى‏ورزد؛ دقّت در این عبارت‏ها، به ویژه با توجه به آیات و روایت‏هایى که زندگى دنیا را ستوده است، بیان‏گر این است که دنیا ارزش دارد و مذمّت و نکوهش آن ممنوع است؛ ولى اگر موجب غفلت انسان و بازداشتن وى از هدف اصلى شود، مورد مذمت و نکوهش واقع مى‏شود. دنیا اگر درست مورد بهره‏بردارى قرار گیرد، سبب نجات و رستگارى انسان مى‏گردد. انسان معتقد، دنیا را مزرعه آخرت و به منزله مرکب راهواری می‌داند که او را در رسیدن به هدف او کمک می‌کند، بنابراین هیچ‌گاه درصدد تخریب خانه خود برنیامده و دلبستگی نداشتن به این دنیا، سبب نمی‌شود نسبت به آباد‌ی آن اقدام نکند.

3. خلافت و امانتداری انسان در روی زمین

خداوند متعال، انسان را خلیفه خود در زمین معرفی کرده و جهان را در تسخیر و به منزله امانتی در دست وی قرار داده است:

اللَّهُ الَّذِی سَخَّرَ لَکُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِیَ الْفُلْکُ فِیهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ. 1

 خداوند کسی است که دریا را مسخّر شما قرار داده است تا در آن کشتیرانی کنید و از فضل او بهره‌ گیرید؛ شاید سپاسگزاری کنید.

با این نگرش، مالکیت تمام دارایی‌ها اصالتاً برای خداوند بوده و انسان در جایگاه خلیفه و امین خداوند بر روی زمین مأموریت دارد از این منابع استفاده شایسته کرده و از هرگونه استفاده مسرفانه از آن‌ها و نیز تخریب و از بین‌بردن آن‌ها پرهیز کند. خلیفه خداوند هرگز در صدد بهره‌برداری انحصارگرایانه از طبیعت و تضییع حقوق دیگران بر نمی‌آید؛ بلکه حاضر است بخشی از دسترنج خود را در اختیار انسان‌های دیگر قرار دهد یا به فعالیت‌هایی اقدام کند که نتیجه آن را نسل‌های بعد می‌‌بینند.

         اهداف دکترین اقتصادی جامعه مهدوی

هر یک از نظام‌های اقتصادی، در تئوری اهدافی را به منظور رسیدن به آن‌ها بیان می‌کنند. گر چه در واقعیت و مقام عمل ممکن است فرسنگ‌ها از آن فاصله داشته باشند. در نظام اقتصادی اسلام و به تبع آن در جامعه مهدوی این اهداف با سایر نظام‌ها تفاوت ماهوی دارد. در این بخش برخی از این اهداف را بازگو می‌کنیم:

1. رشد معنویت و تربیت جامعه صالح

تأکید اصلی راهبردهای ارائه شده از جانب اسلام برای توسعه، بر این است که برنامه‏ریزى جهت تحقق اهداف توسعه و رسیدن به آبادانى دنیا و آسایش همگانى باید با توجه به هدف اصلی خلقت، یعنی تقرب به خداوند انجام شود. گسترش دانش و تأمین بهداشت و امنیت و رفاه جامعه وقتى ارزش‏مند است که در این چارچوب باشد نه به قیمت فدا کردن ارزش‏هاى معنوى و از یاد بردن هدف اصلى یعنى سعادت اخروى. البته این سخن به‏معناى بازماندن از دانش و رفاه نیست؛ بلکه در روایات مى‏خوانیم: هرگاه انسان از راه صحیح در پى هدف اصلى خود یعنى تأمین سعادت اخروى باشد، در دنیا نیز سعادت‏مند مى‏شود.3

چنین هدفی که در اساس توسط پیامبران راستین خداوند به مردم ابلاغ شده، ‌در اثر فاصله گرفتن مردم از تعالیم ناب ‌و نیز حاکمیت غاصبانه ستمگران، به‌تدریج کمرنگ و در برخی نواحی به خاموشی گراییده است. بنابراین حضرت مهدی (عج) در گام اول به این مهم اقدام نموده و تربیت انسان‌هایی صالح برای تشکیل نظام جهانی خود را شروع می‌کند. البته طبیعی است که فلسفه انتظار زمینه‌ چنین اقداماتی را فراهم کرده و کادرهای اولیه برای این کار به وجود آمده‌اند. در جامعه مهدوی، صفات رذیله از جامعه رخت برمی‌بندد و زمینه گناه و جرایم اجتماعی، اقتصادی و ... از بین می‌رود. امام صادق(ع)†در این باره مى فرماید:

«و یحسن حال عامة‌ الناس... و یجمع الله الکلمة و یؤلف بین القلوب المختلفة و لا یُعصى الله ـ عزوجل ـ فى ارضه...»؛4 در عصر حضرت مهدی خداوند وحدت کلمه پدید مى آورد و قلوب ناسازگار را با یکدیگر الفت می‌بخشد و معصیت او در روی زمین صورت نپذیرد....

2. برقراری عدالت گسترده و همه‌جانبه

گسترش عدل، ‌در سراسر جهان و از بین بردن ظلم و ستم، از مهم‌ترین و اساسی‌ترین آرمان‌های جامعه مهدوی شمرده شده است.

امام صادق † در تفسیر آیه شریفه «ان الله یُحیی الارض بعد موتها» (حدید / 17) فرمودند: احیای آن به وسیله باران نیست بلکه مردانی را می‌فرستد تا عدل را احیا کرده و به سبب آن زمین نیز آباد می‌گردد.

در روایات فراوانی آمده است که حضرت پس از ظهور زمین را از عدل و داد لبریز می‌کند؛ پس از آنکه از ستم و بیداد لبریز شده باشد. 5

در گستردگی عدالت در زمان ایشان امام صادق † فرموده است: زمانی که حضرت قیام کند ... سوگند به خدا، عدالت در درون خانه‌های مردم جای می‌گیرد، همچنانکه سرما و گرما داخل خانه‌های آنان می‌شود. 6

این تعبیر کنایه از گستردگی و فراگیر بودن عدالت است، به طوری که همگان از آن بهره‌مند می‌شوند. بنابراین یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی توسعه پایدار ، یعنی عدالت در همه ابعادش، اعم از استفاده از منابع طبیعی، برابری در فرصت‌ها، برخورداری از ثروت و درآمد عادلانه، برای همه افراد جامعه چه در این نسل و یا نسل‌های بعد، در جامعه مهدوی تحقق می‌یابد و مردم از شهد آن متنعم خواهند شد.

3. رفاه عمومی

در نگاه اسلام، بهره‏مندى از نعمت‏هاى خداوند در این دنیا نه تنها با سعادت انسان در دنیاى دیگر منافات ندارد؛ بلکه آنان که از راه‏هاى مشروع در پى فراهم کردن اسباب رفاه خود و خانواده خویش برمى‏آیند، مورد تشویق نیز قرار گرفته‏اند.

بر اساس معرفی پیشوایان اسلام، خداوند دنیایى آباد براى انسان در نظر گرفته و تمام اسباب راحتى‏اش را در آن آماده ساخته است؛ در این معرفی دنیا جلوه‏اى محدود از بهشت قلمداد شده و به ‏قول علامه طباطبایى(ره) نعمات بهشتى، نعمت‏هاى تکامل‏یافته‏ دنیاست.

جامعه‌ى آرمانى امام زمان (عج) ویژگى‏هایى چون صفات بهشت، در حد ظرفیت انسان در این دنیا دارد. یکی از این ویژگی‌ها که روایات زیادی بر آن گواهند، فراوانی نعمت و برخورداری انسان از انواع نعمت‌های خداوند است.

بر اساس آنچه از آیات قرآن کریم استفاده می‌شود، در بهشت محدودیتى براى نعمت‏هاى الاهى وجود ندارد و آنچه دل‏ها بخواهد و دیدگان را خوش آید، در آن‏جا هست.7

بر طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص)، امت ایشان در زمان حضرت مهدی به نعمت‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند که تا آن زمان سابقه نداشته است. آسمان باران رحمتش را بر آنان ببارد و زمین چیزى از روییدنی‌هاى خود را پنهان ندارد. 8

4. توسعه علم و دانش

امروزه سرمایه‌ى انسانی کارآمد نقش بسیار مهمی در جوامع توسعه یافته دارد و به همین جهت دولت‌ها معمولاً در صدد گسترش آموزش‌های عمومی و تخصصی به منظور کارآمد نمودن مدیریت‌ها و نیروی کار و افزایش بهره‌وری در اقتصاد می‌باشند.

اسلام بر دانش و فراگیرى آن تأکید فراوان کرده است؛ براى مثال یکى از معصومان‏‰ مى‏فرماید: دانش را فرا گیرید، هر چند به بهاى فرو رفتن در گرداب‏ها و ریختن خون قلب‏هایتان باشد. 9

یکی از خصوصیات جامعه‌ى مهدوی نیز فراوانی علم و دانش مردم در این زمان است. علم و دانش در زمان ایشان به بلوغ خود می‌رسد. این پیشرفت هم در زمینه علوم مادی اتفاق می‌افتد و هم در ناحیه علوم الاهی و معارف دینی. این ویژگی که به نوبه‌ى خود یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی محسوب می‌شود، موجبات رفاه و فراوانی نعمت را نیز فراهم می‌سازد. این دانش سبب می‌شود مردم بهتر بتوانند از نعمت‌های خدادادی استفاده کنند. از اسراف و اتلاف در منابع و عوامل تولید پرهیز شده و سطوح رفاه بالاتری را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

در باره افزایش دانش عمومی در این زمان، امام باقر (ع) در روایتی مى فرماید:

هنگامى که قائم ما† قیام کند، دستش را بر سر بندگان گذاشته، عقل آنان را متمرکز نموده و درک آنان را به کمال رساند.10

در حدیث دیگرى از امام صادق (ع)؛ از گسترش عظیم مخابرات و ارتباطات خبر داده مى شود به نحوى که افراد در شرق و غرب عالم مى توانند همدیگر را از دوردست ها نظاره کنند.11

5. برقرارى امنیّت

یکى از شاخص‏هاى توسعه‏یافتگى، برخوردارى از سطح مطلوبى از سلامتى و امنیّت است. علاوه بر آن، تأمین امنیّت اقتصادى یکى از عوامل اساسى جذب سرمایه‏هاى ملى به سوى تولید شمرده مى‏شود.

بى‌تردید تحقق توسعه در نظام اسلام، بدون توجه به این هدف امکان‏پذیر نیست. ائمه (ع) نیز با تعابیر مختلفى از آن یاد کرده‏اند. حضرت على‏†(ع) آسایش زندگى را در سایه‌ى امنیت قابل تحقق مى‏داند.12

برخورداری از این نعمت، ویژگى مشترک بهشت و جامعه آرمانى حضرت مهدى‏†(عج) شمرده مى‏شود. در بهشت، خداوند انسان‏ها را به خانه امن خود دعوت مى‏کند.13و بهشتیان نیز می‌گویند: ستایش مخصوص خداوندی است که غم و اندوه را از ما زدود.14

همچنین در جامعه امام زمان برقرارى امنیّت کامل است. در آن جامعه بندگان خدا هیچ نگرانى و هراسى ندارند و خدا را بر این امنیّت سپاس مى‏گویند.

در جامعه مهدوی، چنان امنیتی پدیدار مى‏شود که هرگاه زنى به تنهایى از یک‏سوى دنیا به طرف دیگر برود، هیچ‏کس متعرض او نخواهد شد؛ این امنیت حتى از سوى جانوران نیز برقرار مى‏شود.

حضرت علی (ع) فرموده‌اند:

... و چون قائم ما قیام کند کینه ها از دلها بیرون رود، حیوانات نیز باهم سازگارى کنند. در آن روزگار، زن با همه بارو بنه خویش، از عراق در آید و تا شام برود و از هیچ چیز نترسد...15

6. حفظ محیط زیست

آیات و روایات ضمن توجه دادن به مظاهر طبیعی و احترام آنان، بشر را تشویق به حفاظت از منابع موجود در طبیعت و استفاده صحیح از آن‌ها کرده و هر گونه بهره برداری ناروا، اعم از اسراف و اتلاف و تضییع حقوق دیگران اعم از نسل‌های فعلی و بعدی را نهی کرده است.

در جامعه مهدوی،‌ محیط زیست به دلایل زیادی حفظ می‌شود.

در زمان حضرت مردم از جهت معنوی رشد می‌کنند و گرد معصیت خداوند نمی‌گردند، بنابراین در استفاده از منابع زیاده‌روی نخواهند کرد.‌ همچنین اتلاف این ثروت‌ها نیز توسط آنان صورت نمی‌گیرد. آلوده‌سازی محیط، تضییع حق دیگران بوده، حرام شمرده می‌شود.

اجرای همه جانبه عدالت و از جمله عدالت بین نسلی اقتضا می کند که در استفاده از منابع،‌ خصوصاً منابع پایان‌پذیر، مصالح نسل‌های بعد نیز در نظر گرفته شود و در مصرف منابع زیاده‌روی نشود. همچنین آلود‌ه‌سازی محیط و تحمیل هزینه‌های اجتماعی بر دیگران، با عدالت سازگار نیست و در آن زمان رخ نخواهد داد.

منابع تجدید شونده همانند پرندگان و ماهی‌ها زیاد خواهند شد، ضمن این که استفاده بی‌رویه از این منابع صورت نخواهد گرفت:

در زمان حضرت،‌ زایش پرندگان در لانه‌ها و ماهی‌ها در دریاها زیاد می‌شود، رودها گسترش می‌یابد، چشمه‌ها می‌جوشد و زمین دوبرابر محصول می‌دهد.16

گسترش علم و دانش، موجب می‌شود راه‌های استفاده بهینه از منابع زیست محیطی شناخته شود و فرایندهای تولیدی تخریب ‌کننده محیط زیست کنار گذاشته شود.

در آن زمان حاکمیت دولت مهدوی در کنار تسهیل ارتباطات، ‌نظارت دولت را ممکن می سازد و زمین در تحت کنترل کامل حضرت خواهد بود.17 دولت مهدوی با هدف رفاه مردم و نیز تأمین عدالت درون نسلی و بین‌نسلی، با هرگونه اقدامی که به تخریب محیط زیست و ایجاد آلودگی بینجامد،‌ مقابله می‌کند. در روایتی که از امام معصوم، نقل شده آمده است:

وقتی امام زمان ظهور می‌کند ... راه‌های بزرگ را توسعه می‌دهد ... و مساجد سر راه، ناودان‌ها، بالکن‌ها و دستشویی‌هایی که در سر راه هستند را تخریب می‌کند.18

با این اوصاف،‌ محیط زیست در محور دیگرش، یعنی پرهیز از آلوده‌سازی محیط نیز محقق خواهد شد.

پی‌نوشت‌ها:
1. جاثیه (45)، 12.
3 غررالحکم و دررالکلم، ص24، ح3751.

4. بحارالانوار، ج 52،‌ص 127.

5. الکافی، ج 1،‌ص 534.

6. بحارالانوار، ج 52،‌ص 362، ح 131.

7. زخرف، 71.

8. بحار الانوار، ‌ج 51، ص 78.

9. غرر الحکم و دُرر الکلم، ج4، ص100، ح 5438.

10. منتخب الاثر، ص 200.

11. انّ المؤمن فى زمان القائم و هو بالمشرق لیرى اخاه الذى فى المغرب، و کذا الذى فى المغرب یرى اخاه الذى فى المشرق؛ کشف الغمّه، ص 391، ح 312.

12. غرر الحکم و درر الکلم، ج4، ص100، ح5438.

13. یونس، 25 و ادخلوا الجنة لاخوفٌ علیکم و لا انتم تحزنون؛ اعراف، 49.

14. فاطر،34.

15. بحار الانوار، ‌ج 52، ص 316.

16. همان، ج 52، ص 354.

17. کمال الدین، 1405، ج 1، ص 331.

18. مستدرک الوسائل، ج 17، ص 121، ح 11. 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سربار ( دوشنبه 87/1/12 :: ساعت 1:26 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آدرس جدیدم
آیه الله جوادی آملی به پرسشهایی پیرامون مهدویت پاسخ گفته است
یا مهدی
سنگ مزار پدرم دست کودک فلسطینی است!
[عناوین آرشیوشده]